wat is affiliate marketing

Wat is Affiliate Marketing? En hoe werkt het?

Affiliate Marketing is een vorm van internetmarketing, waarbij een affiliate marketeer de producten van een adverteerder promoot. Als vergoeding voor zijn inspanningen krijgt een affiliate marketeer een vergoeding, ook wel commissie genoemd.

Op deze pagina ontdek je wat affiliate marketing precies is en hoe het werkt.

De betekenis van affiliate marketing is:

“Affiliate Marketing is een manier voor bedrijven om online te adverteren door middel van het inzetten van partners (affiliates), welke de producten en de website van het bedrijf onder de aandacht brengen van hun doelgroep. Voor deze inspanningen krijgt een affiliate een vergoeding, welke verschillend is per actie.”

In principe is affiliate marketing een samenwerking tussen verschillende partijen. Bij een succesvolle samenwerking worden alle partijen er beter van.

Er zijn verschillende partijen die betrokken zijn. Hierboven heb je er al enkele kunnen lezen. Laten we even kijken welke partijen allemaal betrokken zijn om affiliate marketing te laten slagen:

  • Adverteerder: Een adverteerder is een bedrijf dat online meer bekendheid, verkopen of merkwaarde wil genereren voor haar producten of diensten. Hiervoor zet het bedrijf affiliate campagnes uit om publishers aan te trekken
  • Publisher/ affiliate marketeer: Een publisher is degene die de producten of diensten van een adverteerder promoot. Dat kan op verschillende manieren zoals via een blog, YouTube video, Facebook Ad en vele andere manieren. Publishers worden ook wel affiliate marketeers of affiliates genoemd.
  • Affiliate netwerk: Een affiliate netwerk is de marktplaats voor affiliate marketing. Het brengt vraag (adverteerders) en aanbod (affiliates) samen.
  • Klant: Een online koper mag niet ontbreken als betrokken partij in het proces van affiliate marketing. Zonder klant heeft een adverteerder geen verkopen, verdient de affiliate geen commissie en ontvangt het affiliate netwerk geen vergoeding. Het is dus een cruciale partij.

Op het internet wordt er vaak gesproken over de ‘affiliate driehoek’. Met die term wordt er verwezen naar de betrokken partijen bij affiliate marketing. Maar waar staat de klant dan?

partijen-bij-affiliate-marketing

Wij hebben een eigen affiliate driehoek gemaakt met als centraal punt ‘de klant’, aangezien dit een cruciale partij is. In het voorbeeld hebben we enkele voorbeelden gebruikt.

In dit voorbeeld van een affiliate samenwerking heeft Body & Fit een webshop. De blogwebsite Improve-Fitness blogt over gezondheid, voeding etc. In de blogs promoot Improve-Fitness de producten van Body & Fit en verwijst bezoekers door naar de Body & Fit webshop via een speciale link. Deze link is gemaakt in Tradetracker en houdt bij of de bezoeker die doorgestuurd is ook daadwerkelijk iets koopt. Als dat het geval is krijgt Improve-Fitness van Body & Fit een vergoeding. Deze betaling is geregeld via Tradetracker.

Hierboven heb je al een voorproefje gekregen over hoe affiliate marketing werkt. Maar hoe werkt het precies voor een klant? Betaalt die meer voor zijn producten? Of wie betaalt er de vergoeding van de affiliate markteer?

Om goed te illustreren hoe affiliate marketing werkt hebben we de customer journey, de reis die een klant online meemaakt, afgebeeld. Dit is een van de mogelijke manieren waarop een klant met affiliate marketing in aanraking kan komen. Er zijn talloze customer journeys.

klantreis-affiliate-marketing

Toelichting bij deze klantreis:

  1. Een klant wil gespierder worden.
  2. Klant Googled naar ‘Hoe kan ik gespierder worden?’
  3. Klant komt uit op een blog van Improve-Fitness waar verschillende manieren zijn om gespierder te worden.
  4. De klant raakt enthousiast van de mogelijkheden om thuis spieren op te bouwen.
  5. In het artikel worden oefeningen gedeeld om thuis spieren op te bouwen, en welke hulpmiddelen daarbij nodig zijn zoals een optrekstang. In de blog van Improve-Fitness staat een optrekstang die de blogger het fijnste vindt met link om deze direct aan te schaffen bij Body & Fit
  6. De klant komt terecht op de Body & Fit website via een speciale affiliate link.
  7. De klant besluit de optrekstang te kopen op de Body & Fit website.

De kans is groot dat jij op deze manier ook ooit iets gekocht hebt. Zonder het te weten klikken we op een affiliate link, waardoor de affiliate marketeer een vergoeding krijgt. Jij als klant betaald hier niets extra’s voor. De adverteerder, zoals Body & Fit, boekt de vergoedingen die ze betalen aan affiliates als marketingkosten.

Zowel voor een adverteerder als publisher biedt affiliate marketing verschillende voordelen. Hieronder zetten we de voordelen voor beide partijen uiteen.

Voordelen voor adverteerder

Een adverteerder heeft de volgende voordelen:

  • Effectieve reclame: Bloggers, influencers en andere affiliates hebben vaak een zeer loyale groep volgers. Door de juiste affiliates uit te kiezen kunnen adverteerder erg gericht reclame maken direct aan hun doelgroep
  • Geen extra kosten: Een affiliate krijgt pas betaald zodra iemand via zijn link een product koopt bij de adverteerder. Dit is het principe van ‘no cure, no pay’. Een adverteerder heeft daardoor geen extra kosten voor affiliate marketing.
  • Groter bereik: Affiliates hebben vaak niet alleen een loyale doelgroep, maar ook doelgroep die een adverteerder (nog) niet bedient. Door het inzetten van affiliate marketing wordt het bereik van een adverteerder groter.

Voordelen voor affiliate

Affiliate marketing biedt een affiliate of publisher de volgender voordelen:

  • Inkomsten genereren: Door affiliate marketing toe te passen kan een affiliate met een groot bereik flink geld verdienen aan zijn doelgroep, zonder dat het verkoopachtig overkomt.
  • Locatie onafhankelijk werken: Affiliate marketing is voor een affiliate een 100% online verdienmodel. Hierdoor kan een affiliate marketeer overal vanuit de wereld werken.
  • Vrijheid: Affiliate marketing biedt een vorm van vrijheid. Zoals we hierboven al benoemde de vrijheid om locatie onafhankelijk te werken. Ook heeft een affiliate de vrijheid om tijd onafhankelijk te werken. Als een affiliate een keer geen zin heeft om te werken dan kan dat. Er zijn namelijk geen klanten die bellen naar de klantenservice of iets dergelijks.

Wil je zelf een affiliate marketeer worden? In de Affiliate Marketing Revolutie leert Jacko Meijaard je er alles over.

Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan affiliate marketing. Zowel voor de adverteerder als de affiliate/ publisher. Laten we eens kijken wat deze nadelen zijn.

Nadelen voor adverteerder

Een adverteerder kan te maken krijgen met de volgende nadelen:

  • Verkeerde verwachtingen: Affiliate marketeers warme kopers als het ware op om een online aankoop te doen. Als deze affiliates de verkeerde verwachtingen scheppen bij je klanten kan dit lijden tot meer retouren en ontevreden klanten
  • Slechte reputatie: Negatieve uitlatingen van affiliates, die niet altijd terecht zijn, kunnen snel een slechte reputatie veroorzaken aangezien de affiliates een groot bereik hebben.

Nadelen voor affiliate

Ook aan de rol als affiliate kunnen nadelen kleven:

  • Lange weg: Het kan lang duren voordat een affiliate marketeer zijn eerste commissie verdient via affiliate marketing. Natuurlijk zijn de manier waarop je affiliate marketing toepast en de gedrevenheid die je daarin hebt belangrijke factoren voor hoe lang het eerste resultaat op zicht laat wachten.
  • Investeringen: Om een succesvolle affiliate marketing website op te zetten moet je investeringen maken. Zowel qua geld als tijd. Dit met het risico om deze investeringen mogelijk niet terug te zien.
Reactie plaatsen